Mitä tapahtuisi, jos lapset suunnittelisivat maailman uusiksi?

Viime postauksessa arvioimme suomalaista luovuutta ja pohdimme muun muassa sitä, kuinka designajattelu ja luovuus ovat yksilökohtainen asennekysymys. Lisäksi, tulimme siihen johtopäätökseen, että pelkkä designajattelu ei ole yksin riittävä saamaan aikaa muutosliikettä vaan aina tarvitaan myös designtekemistä. Tämän kesän viimeisessä postauksessa päätimme pureutua aiheeseen vielä hieman syvemmin ja valottaa, mitä hyvin keskeistä designajattelussa aikuiset voisivat oppia Read more about Mitä tapahtuisi, jos lapset suunnittelisivat maailman uusiksi?[…]

Suomalainen designajattelu

Me suomalaiset olemme aina olleet erittäin ylpeää kansaa. Oli kyseessä sitten edistykselliset terveydenhuolto- ja koulutusjärjestelmämme, vuosien 1995 ja 2011 MM-lätkän maailmanmestaruus, tai Nokia 3310:n uudelleen tuleminen, voidaan olla varmoja, että joku aivan varmasti muistuttaa asiasta. Kaikkien suurenmoisten kansallisten saavutustemme keskellä näyttäisikin samaan aikaan pesivän yksi hyvin perustavanlaatuinen pahe: ”never forget”. Ilmiö, jolle tyypillisiä piirteitä ovat Read more about Suomalainen designajattelu[…]

Miten opetussuunnitelma voi hyötyä designajattelusta?

Viime blogipostauksessa pohdimme mitä design pohjimmiltaan on. Päättelimme yhdessä Aalto-yliopistosta valmistuneiden nuorten muotoilijoiden kanssa, että design ja sen ajattelutapa sekä prosessit ovat pohjimmiltaan oppimista ja kokeilua.Tällä kertaa pohdimmekin uuden, 2016 voimaan astuneen opetussuunnitelman suhdetta designiin ja designajatteluun. Miten opetussuunnitelma voi hyötyä designajattelusta? Designkasvatus on ollut mukana koulujen toiminnassa erilaisina hankkeina ja pilotteina jo 1990-luvun puolivälistä Read more about Miten opetussuunnitelma voi hyötyä designajattelusta?[…]

Kivointa oli kaikki! – KiDDo-Workshop 22.4.2017

Huhtikuisena lauantai-aamuna Knowitin Punavuoren-toimistolla oli tapahtumassa jotain omituista: aulatila täyttyi säkkituoleista, ilmapalloista ja peleistä – selkeästi jotain erilaista oli luvassa! Järjestyksessään neljäs KiDDo-designkoulun workshop täyttyi viidestätoista uteliaasta 8-11-vuotiaasta potentiaalisesta tulevaisuuden designeristä. Tunnelma oli alussa varovaisen jännittynyt, mutta opettajat Sarianna Niskala ja Ida Jokela saivat koululaiset rentoutumaan minuuteissa ja nopeasti luokkahuoneen täytti innostunut supina. Ensimmäisenä teemana Read more about Kivointa oli kaikki! – KiDDo-Workshop 22.4.2017[…]

Mitä design on ja miksi se on tärkeää?

KiDDoa tehdessämme tiimimme on usein törmännyt kysymykseen ”Mitä design edes on?”. Monelle perehtymättömämmälle henkilölle termi voi olla vieras, etenkin kun muotoilu ja sen nuorekas kaima design kattavat nykyään alleen niin maljakoiden, äppien kuin jonotussysteemienkin suunnittelun. Jos joku kelmi vielä sattuu mainitsemaan termin ’designajattelu’, niin usein koko muu seurue onkin jo tippunut veneestä. Mutta onko kyseessä Read more about Mitä design on ja miksi se on tärkeää?[…]

Koulu on jo ovella

Joulu on jo KiDDonkin ovella ja designkoulumme ensimmäinen opetusvuosi alkaa olla paketissa! Kiitos kaikille tämän vuoden ja syksyn innostuneille koululaisille, vanhemmille, avustajille ja opettajille, ensimmäinen vuotemme on ollut mukaansatempaava, rohkaiseva ja opettavainen. Tänä syksynä opetus ja osaaminen, sekä uusi suomalainen koulu ja opetussuunnitelma ovat olleet mitä polttavimpia puheenaiheita. On keskusteltu ja väitelty, purettu monimutkaisuutta sanoihin, Read more about Koulu on jo ovella[…]

Back to School! – Syksyn aikataulu ja ilmoittautuminen

We’re back! KiDDon loistelias kevät ja kesä ovat takana ja nyt on ihanaa palata syksyn, koulun ja designopetuksen pariin. Kesän aikana myös tiimiimme koki muutamia muutoksia ja rohkeasta viisikostamme tuli kompakti kolmikko. Kiinalaiset vahvistuksemme Jiayun sekä Yunkun palasivat kotiseuduilleen ja jatkavat luovaa työskentelyä uusissa haasteissa. Kiitos heille molemmille upeasta matkasta ja menestystä uusiin tehtäviin! Kiitos myös kaikille kevään Read more about Back to School! – Syksyn aikataulu ja ilmoittautuminen[…]

KiDDo lähtölaukaus

Tiimimme pääsi ensimmäisen kerran testaamaan KiDDo-työpajan sisältöä 16.3. Knowitin Tehtaankadun tiloissa. Testiyleisömme koostui Knowitin työntekijöiden ja omien kavereidemme lapsista. Seitsemänhenkinen lapsikatraamme odotti innokkaasti iPadien avaamista ja puuhastelun alkamista. Tiimiämme jännitti nuorien design-taitureiden tuomio. Olisiko opettamamme sisältö heistä ollenkaan mielenkiintoinen? Astuin luokan eteen, vedin syvään henkeä ja katsoin pieniä kriitikoitamme syvälle silmiin. Edessä oli näytön paikka Read more about KiDDo lähtölaukaus[…]

Oppia ikä kaikki

Muistan jo peruskoulussa ajatelleeni, että ihmisen ”luovuus” on sitä, että on luokan paras piirtämisessä, villasukkien kutomisessa tai että osaa kyhätä hienoimman linnunpöntön. Valitettavasti en ole koskaan ollut erityisen lahjakas piirtäjä, kutoja tai timpuri – enkä ole vielä tänäkään päivänä. Korkeatasoisin taidonnäyte piirustustaidoistani lienee ala-asteikäisenä väkertämäni elefantti-piirros, joka näyttää kutakuinkin tältä: Teini-ikäisenä erilaisten maalausten ja piirrosten Read more about Oppia ikä kaikki[…]