Back to School! – Syksyn aikataulu ja ilmoittautuminen

We’re back!DSC04325-1 (2)

KiDDon loistelias kevät ja kesä ovat takana ja nyt on ihanaa palata syksyn, koulun ja designopetuksen pariin. Kesän aikana myös tiimiimme koki muutamia muutoksia ja rohkeasta viisikostamme tuli kompakti kolmikko. Kiinalaiset vahvistuksemme Jiayun sekä Yunkun palasivat kotiseuduilleen ja jatkavat luovaa työskentelyä uusissa haasteissa. Kiitos heille molemmille upeasta matkasta ja menestystä uusiin tehtäviin!

Kiitos myös kaikille kevään KiDDo–workshopin osallistujille sekä heidän vanhemmilleen upeasta tapahtumasta. Toukokuun KiDDo-workshop oli menestys ja saimme hienoa, rohkaisevaa palautetta ja loistavia kehitysehdotuksia! Koska ensimmäinen digitaalisen designopetuksen workshopin suosio yllätti meidätkin, päätimme että syksyllä KiDDo-workshopeja tullaan järjestämään tuplasti.

Meiltä onkin jo kyselty seuraavien workshopien ajankohtia ja nyt viimein uudet päivämäärät on lyöty lukkoon! Loppuvuoden aikana tullaan näkemään yhteensä kaksi KiDDo-workshopia: ensimmäinen lauantaina 8.10 sekä toinen lauantaina 12.11. Ilmoittautuminen molempiin tapahtumiin on auki ja sinne pääsee täältä

Tiimiltämme on useaan otteeseen viime kevään aikana kysytty: ”Mitä KiDDossa oikeastaan tapahtuu?”. Seuraavaksi tarjoilemme lukijoillemme pienen exposéen siitä, mitä KiDDon designseikkailussa oikeastaan tehdään.

Työpajamme ja tapahtumamme perustuvat yhdessä tekemiseen ja hoksaamisen iloon. Tästä juontuu myös konseptimme nimi KiDDo eli ”Kid Doer”, muksutoteuttaja. Workshopejamme voisi kuvailla lasten omaksi ”escape roomiksi”, jossa jokainen osallistuja ratkaisee heille esitetyn pulman omalla tavallaan ja oppii samalla digitaalista suunnittelua sekä designajattelua – hauskalla tavalla. Keitä KiDDoon voi osallistua? Kaikki 8-11-vuotiaat joilla uteliaisuutta ja intoa riittää.

DSC04275 (2)

Step 1 – Virushyökkäys
Seikkailumme aluksi juonnamme nuoret designajattelijamme juonen ytimeen. Kerromme kuinka KiDDon järjestelmät on vallannut tunnistamaton tietokonevirus ja siispä tarvitsemme lasten kahlitsematonta mielikuvitusta ja luovuutta nujertamaan digipöpön otteen. Virus saadaan deaktivoitua salasanalla, jonka lasten on selvitettävä. Ennen lopullisen salasanan paljastumista lasten on kuitenkin selviydyttävä arvoituksista, jotka virus on jättänyt matkan varrelle. Aikaa tehtävien selvittämiseen on kaksi tuntia ennen kuin virus tuhoaa järjestelmät lopullisesti. Onneksi viruksen luonut hakkeri jätti meille kuitenkin ensimmäisen vihjeen: ”Mikä on tietokoneen osa ja pieni eläin?”

Step 2 – Mitä on digitaalinen suunnittelu?
Jotta voimme nujertaa viruksen, tutustumme sen miehittämään valtakuntaan, digitaaliseen suunnitteluun, sukkelan tietovisan avulla. Kuinka moni lukijoistamme arvaisi, että joukko 11-vuotiaita tietää mihin kahteen numeroon kaikki koodaus perustuu saati mitä ”print ’Hei maailma!’” tarkoittaa Python koodikielellä? KiDDo-luokkamme oli perillä näistäkin kinkkisistä kysymyksistä, joilla he selvittivät tiensä seuraavaan vaiheeseen.

Step 3 – Visuaalinen ajattelu ja suunnittelu
Koska virus on lamaannuttanut kaikki järjestelmät, lasten on luotava oma ohjelmansa päihittääkseen viruksen. Mutta ensin, heidän on tiedettävä mitä applikaatiot todellisuudessa ovat ja mikä merkitys niissä on fonteilla, väreillä ja sijoittelulla. Ruodimme yhdessä muun muassa mikä logo pohjimmiltaan on ja tutkailemme tunnettuja logoja Batmanista Starbucksiin. Pohdimme myös, mikä merkitys on logon värityksellä. Muuttuuko mielikuvamme Batmanistä tai Snapchatistä, jos vaihdamme niiden tunnuskuvion väriä? Vaikuttaako tunnuksen tai sen tekstin muotoilu, koko tai leveys meille välittyvään vaikutelmaan?

Tässä kohtaa verensokerin merkitystä ei pidä aliarvioida. Pidämme välipalatauon, sillä sekä designkoululaiset että opettajat tarvitsevat verensokeria pitääkseen mielensä ja luovuutensa vireinä.

DSC04285 (2) DSC04321 (2)

Step 4 – ”Logo ergo sum”
Yhdessä tuumailun ja lyhyen tauon jälkeen lapset pääsevät suunnittelemaan omat logonsa. Nuoret ongelmanratkaisijat perehtyvät piirustusapplikaatioon, jonka avulla logosta tehdään digitaalinen versio. Valmiit luonnokset toimivat digitaalisena avaimena seuraavaan vaiheeseen. Moni koululaisemme ilmaisi tämän olevan heistä seikkailun paras osuus. Tai sitten ”kaikki oli tosi kivaa”.

Step 5 – Kriittinen ajattelu ja applikaation suunnittelu
Mikä on applikaatio eli äppi? Onko applikaation toimintojen järjestyksellä merkitystä? Tämä on seuraava pähkinä luokkamme pureskeltavaksi. Jaamme kaikille viruksenpäihittäjäapplikaatiosta tehdyn paperiprototyypin, jonka toiminnot ja järjestys on sekoitettu. Jokainen koululainen järkeilee ja kokoaa applikaation heistä loogisimpaan muotoon. Seuraavaksi kaikkia kehotetaan tarkastelemaan eroavatko muiden luokkalaisten kokoamat toimintoketjut toisistaan. Koko tehtävän pointti on oivaltaa yhdessä, että applikaation voi koota missä järjestyksessä tahansa. Jokainen kokoonpano on oikein, eikä osioiden järjestys vaikuta äpin toiminnallisuuteen. Tavoitteenamme on tukea nuorten omaperäisen ja kriittisen ajattelun kehitystä sekä auttaa käsittämään, että pulmiin on yleensä monta vaihtoehtoista ratkaisua ja toimintatapaa, jotka tuottavat lopulta saman lopputuloksen. Tämän oivallettuaan lapset suunnittelevat oman äppinsä. Koululaisemme pääsevät nyt hyödyntämään oppimaansa ja suunnittelemaan oman äpin, jolla päihitämme viruksen.

Step 7 – Viimeinen testi
Nuoret neromme ovat koodanneet viruksen nurkkaan luomuksillaan! Edessä on vain viimeisen salasanan arvoitus, jonka jälkeen paholainen on päihitetty. ”Mikä on ollut edessänne koko ajan?” Tietäisitkö sinä vastauksen?

Kaikki KiDDo- päivissä käyttämämme työkalut ovat ilmaisia ja saatavilla App Storesta sekä Google Play:sta. Tämä siksi, ettei hauskuus ja luova työ rajoittuisi vain yhteen päivään, vaan että KiDDo-koululaisemme voivat jatkaa luomistyötään ja oppimistaan myös kotona. Iloksemme olemmekin kuulleet tarinoita, joissa uusia opittuja taitoja on opetettu myös sisaruksille tai jopa vanhemmille.

Saiko KiDDo sinun tai perheesi nuorimpien mielenkiinnon heräämään? Ilmoittaudu mukaan syksyn workshoppeihin!

Lisää KiDDo-fiilistelyä löydät KiDDo Facebookista, Instagramista ja Snapchatista sekä KiDDo-tiimin Suomipopin haastattelusta toukokuussa. Käy ihmeessä tsekkaamassa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *