Koulu on jo ovella

Joulu on jo KiDDonkin ovella ja designkoulumme ensimmäinen opetusvuosi alkaa olla paketissa! Kiitos kaikille tämän vuoden ja syksyn innostuneille koululaisille, vanhemmille, avustajille ja opettajille, ensimmäinen vuotemme on ollut mukaansatempaava, rohkaiseva ja opettavainen.

Tänä syksynä opetus ja osaaminen, sekä uusi suomalainen koulu ja opetussuunnitelma ovat olleet mitä polttavimpia puheenaiheita. On keskusteltu ja väitelty, purettu monimutkaisuutta sanoihin, kysytty ja vastattu. Valmentaako uusi skenaario lapsia uuteen uljaaseen (ja monimutkaiseen) digiaikaan ja –maailmaan? Miten opettajat pystyvät opastamaan uuden sukupolven parhaiten tulevaisuuden uusille urille? Lisämausteeksi on myös pohdittu koodauksesta ja sen opetuksen vastaisuutta ja merkitystä.

Aihe on mietityttänyt myös KiDDon kööriä. Heikki Valkama tarkasteli joulukuun Imagen pääkirjoituksessa koodarien merkitystä. Valkama pohti kirjoituksessaan seuraavaa:

”Kärjistäen: koodarit osaavat koodata digitaalisia ratkaisuja ongelmiin, mutta vielä tärkeämpää kuin koodi, on kysyä, mikä on se tärkeä ongelma, joka pitää ratkaista. Kyse on kyvystä ymmärtää isoja kokonaisuuksia ja kiinnittää huomio solmukohtiin, mutta myös halusta etsiä ratkaisuja.”

Me KiDDon vetäjät olemme tästä samaa mieltä. Tärkeämpää kuin vain tietyn tekotavan tai metodin hallitseminen tai oppiminen on miettiä millaisia ongelmia tai esteitä sillä pyritään ratkaisemaan. Ratkaisuja ylitsepääsemättömiltä tuntuviinkin ongelmiin voi tavoittaa, kun sitä uupumattomasti etsii, mieli on auki ja mielikuvitus aava ja jaksaa uskoa asiansa merkityksellisyyteen.

Muun muassa Valkama ja Linda Liukas ovat maininneet, miten nuorten miesten ylitarjonta koodarien joukossa on ongelmallista, sillä moni silloin keskittyy selvittämään tai lieventämään omasta elämästä tuttuja pulmia tai kipupisteitä.

Mutta mitä jos ongelmanratkaisun avaimet annetaankin lapsille? Heille jotka ovat vielä vallattomia ja pitelemättömiä, joiden ajattelu ei ole vielä kangistunut mihinkään kaavoihin ja joita elämä ei vielä ole päässyt rajoittamaan tai kyynistämään? Mitä maailman ongelmia pystytäänkään ratkaisemaan, ja mitä mielikuvituksellisimmilla keinoilla. Esimerkiksi; tämän vuoden workshopiemme aikana designseikkailumme pahis, iPadit vallannut virus, on päihitetty mm. Hulkin, lemmikkieläinten, hevosten, armeijan ja ystävien avulla. Olisiko tullut monelle aikuiselle mieleen?

Vuosi sitten KiDDo designkoulu lapsille sai alkunsa intomieleisen opiskelijaryhmän ajatuksesta opettaa digisuunnittelua, sekä muotoilua ja sen ajattelua niin vaivattomasti ja hauskasti, että lapsetkin voisivat ne oivaltaa, ja pääsisivät ideointiin ja toteutukseen heti kiinni. Halusimme innostaa uutta ikäluokkaa uskomaan omiin ideoihinsa ja itseensä, sekä kokeilemaan ja ratkaisemaan designin, työelämän ja koulutuksen uusia tuulia. Tavoitteena oli, että lapset pystyisivät toteuttamaan itseään ja ideoitaan uusin konstein ja osaamisella nykyajan digitalisoituvassa maailmassa. Bonusta olisi, jos onnistuisimme luomaan workshopeillamme lisäinnostusta designajattelua ja digidesignia kohtaan sekä rohkaisemaan lapsia visuaalisuuden ja suunnittelun pariin.

Nyt vuoden jälkeen voimme todeta, että olemme onnistuneet tässä.  Olemme tutustuttaneet jo kymmeniä lapsia digisuunnittelun, designajattelun ja designseikkailullemme pariin. Mutta mikä tärkeintä, koulumme olemassaololla olemme päässeet osallistumaan merkittävään avoimeen keskusteluun ja ideointiin; ”Mitä, miten ja miksi?”. Me kaikki opimme, kehitymme, opetamme, työskentelemme ja pyrimme kotoutumaan uuteen aikaamme ja maailmaamme. Ensi keväänä taipaleemme jatkuu tuttujen innostavien aiheiden sekä upouusien tiimiläisten, kehityksen ja kasvamisen parissa.

-Sarianna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *